Referat ekstraordinær generalforsamling mandag den 2. oktober 2023

Claus Schreiner Andersen
12. oktober 2023 kl. 08:56
Der blev afholdt ekstraordinær generalforsamlingen med stort fremmøde

I begyndelsen af oktober 2023 blev der afholdt ekstraordinær generalforsamling, hvor emnet var fremtiden for børne- og ungdomsfodbolden i Dragør Boldklub. Der var et enkelt forslag, som den fremmødte forsamling bakkede op omkring og som konsekvens af dette, arbejder Dragør Boldklub nu på at træde ud af A27 klubsamarbejdet og give licensen videre til en af de to andre klubber - Kastrup Boldklub og AB Tårnby. Hvornår dette træder i kraft afhænger af DBU's behandling af sagen.

Nedenfor referatet fra den ekstraordinære generalforsamling:

1. Valg af dirigent:

Bestyrelsen foreslog Jens Aage Skare Nielsen, formand i Dragør Rugby, der blev valgt. Som referent foreslog bestyrelsen Claus Schreiner Andersen, der blev valgt. Dirigenten kunne derefter konstatere at den ekstraordinære generalforsamling var rettidigt indkaldt, hvilket forsamlingen ingen indvendinger havde imod.

2. Forslag

Der var kommet et enkelt forslag fra bestyrelsen, som formand Søren Houen Schmidt redegjorde for:

”Efter vi gennem længere tid har haft svært ved at finde fælles fodslag med de andre klubber og A27’s sportslige ledelse om formål med og retning for holdsamarbejdsprojektet A27 er vi i enighed med selvsamme klubber om behovet for en tydelig, fremadrettet afklaring om formål og retning for A27.

Efter dialog med medlemmer, forældre og trænere i Dragør Boldklub, er det bestyrelsens anbefaling, at Dragør Boldklub udtræder af A27 samarbejdet og den overbygningsaftale, der blev indgået på Dragør Boldklubs generalforsamling 26. februar 2020. Dragør Boldklubs bestyrelse anmoder derfor om medlemmernes mandat og opbakning til dette på den ekstraordinære generalforsamling.

• At opsige overbygningsaftalen og udtræde af A27-samarbejdet, så Dragør Boldklub i stedet udelukkende koncentrerer sig om at udvikle fodbolden på drengesiden i eget regi og udenfor licenssystemet i DBU, men gerne med bidrag gennem løsere samarbejder med andre klubber
  • At udvikle børne- og ungdomsdrengefodbolden i tråd med DBU's børnestrategi og ungdomsstrategi (sidstnævnte er pt. i høring), hvor der er fokus på at implementere DBU’s børnesyn og -rettigheder for U5-U12 i praksis og for U13-U19 at leve op til ungdomsstrategiens overordnede formål om “bedre fastholdelse af unge medlemmer mellem 13 og 19 år til gavn for alle unge og dansk fodbold”.
  • At anmode DBU's talentudvalg om at videregive licensen til ABT/Kastrup Boldklub
  • At sikre de nuværende DB/A27 spillere en fortsat tilknytning til DB bl.a. via mulighed for dobbelt medlemskab, så de oplever vi stadig ønsker dem i DB; også hvis de skulle vælge at stoppe i A27 regi - helt i tråd med både DBU’s og DB’s fastholdelsesstrategi på ungdomssiden.

Tilknytningen for de nuværende DB/A27 medlemmer bevares ved:

• Et tilbud om at fortsætte kontingentfrit som medlemmer i DB, hvor de bliver inviteret med til sociale aktiviteter, afslutninger etc. på deres årgange, selvom alle øvrige fodboldaktiviteter ligger i A27 regi.
  • At de kontingentfrit kan aktivere sine fodboldaktiviteter i Dragør Boldklub på et hvilket som helst tidspunkt i en igangværende halvsæson fra den klub man er skiftet til, hvis der allerede er betalt kontingent i den pågældende klub. Har spillercertifikatet været anvendt i den anden klub, er man låst i turneringskampe halvsæsonen ud. Men skal derved først betale i DB i den efterfølgende halvsæson.
  • Muligheden for fortsat at træne på anlægget i Dragør (A27 tilbydes plads max en gang om ugen (dog ikke U10-U12) i en aftale mellem DB's træningsplanlægger og A27's sportslige ledelse).
  • Muligheden for fortsat at spille kampe i Dragør (A27 tilbydes at afvikle U13-U19 turneringskampe i Dragør (dog max 1/3 af turneringskampene; dvs. ca. 6-8 stk. samlet). Dette aftales pr. halvsæson mellem Dragør Boldklubs turneringsplanlægger og A27’s sportslige ledelse).

Mulighederne for træningstid og kampafvikling kan ophøre, hvis A27 ikke overholder DBU’s regler for henvendelse på spillere. Mulighederne for træningstid og kampafvikling vil ophøre, når der ikke længere er A27/DB dobbeltmedlemmer i A27.”

Dirigenten efterspurgte, om der i forsamlingen var nogen, der ønskede at argumentere imod bestyrelsens forslag og åbnede samtidig op for spørgsmål eller kommentarer.

Der var opklarende spørgsmål til DBU’s strategier for børne- og ungdomsfodbold, som bestyrelsen gerne vil bruge for at sætte den fremtidige ramme for fodbolden i Dragør Boldklub og der var et par opklarende spørgsmål til den del af tilknytningsaftalen, hvor A27 har mulighed for at bruge anlægget i Dragør, når der er plads til træning og turneringskampe, hvilket blev gentaget.

Efter disse opklarende spørgsmål spurgte dirigenten, om der var nogen der ønskede en afstemning. Det var ikke tilfældet og derfor spurgte dirigenten, om han så kunne konkludere, at der blandt forsamlingen var opbakning til bestyrelsens forslag, hvilket forsamlingen bekræftede med klapsalver. Bestyrelsens forslag blev derved godkendt.

3. Eventuelt

Formanden orienterede om, at bestyrelsesmedlem Søren Karlsen trådte ud af bestyrelsen i Dragør Boldklub og takkede ham for hans store indsats gennem de sidste 10 år.

Fra forsamlingens side af, var der anerkendelse af bestyrelsens arbejde med denne svære situation, og der var ros for tilgang, engagement og velvillighed til at finde en løsning, hvor DB/A27 spillerne havde mulighed for at bibeholde deres tilknytning til Dragør Boldklub, nu hvor boldklubben trådte ud af A27.

Dirigenten afrundende den ekstraordinære generalforsamling og takkede de fremmødte for deres deltagelse og for god ro og orden, hvorefter generalforsamlingen blev afsluttet.