Mindeord for Michael Fürstling

Dragør Boldklub
01. februar 2023 kl. 09:52
En sand klubmand er desværre gået bort. Michael Fürstling sov ind 13 januar 2023 efter pludselig opstået sygdom.

Dragør Boldklub var Für´s andet hjem i mere end 50 år; som spiller, træner/leder og bestyrelsesmedlem. Indtil det sidste var han aktiv på hyggeholdet - vores ældre medlemmer, der mødes året rundt hver onsdag og lørdag - og var igen begyndt at hjælpe omkring 1. herresenior. Vi kommer alle til at savne ham og sender de varmeste tanker til familien.

Den 27. januar blev der taget afsked ved hans bisættelse fra Store Magleby kirke og til den efterfølgende gravøl i klubhuset, der med alt tydelighed viste, hvor mange Für har betydet noget for og hvor stor en rolle, han har betydet for klubben. Du vil altid være savnet i Dragør Boldklub, Für. Æret være dit minde.

Her mindeord fra Bennie Axelsen, der til det sidste spillede med Für på boldklubbens hyggehold og var en del af Tipsklubben Englænderne med Für:

”Für var en del af det gamle 6-7 hold helt tilbage fra slut 80’erne og op igennem 90’erne. Her spillede han en glimrende højre back. Han var ikke den store træningsnarkoman og hvad han ikke havde i hurtighed blev opvejet af et godt overblik og glimrende teknik. Kom modstanderen for tæt på fik de en mavepuster med en bemærkning "det må du sgu undskylde". Dette kendetegnede Für's  altid gode humør og skarpe replikker. Han var dog ikke meget for at spille på udebane, for så skulle han gennem tunnellen og væk fra Dragør.

Han var også en af drivkræfterne på holdes årlige tur til Holsted, hvor de en årrække var med til Holsted Cup. Det var en tur han så frem til også fordi koner og kærester var med, og hvor der blev festet mere end der blev spillet - lige noget for Für.

I starten af 90'erne var han og et par andre med til at starte Tipsklubben Englænderen. Klubben havde den tidligere formand i DB, Gert Gertsen, som formand og medlemmerne bestod af spillere fra DB. De var så heldige at de havde 7 rigtige i Lotto i 1994, som blev fejret med en gigantfest i klubhuset på Engvej, Für var en drivende  kraft lige indtil hans død; senest som arrangører af klubbens tur til London 2022. Für var altid garant for underholdning og godt humør og lagde hus til mange arrangementer”.

Og fra vores tidligere 1. herresenior Lars Albrecht Jensen:

”Forleden fik jeg beskeden om Michael Fürstlings alt for tidlige bortgang. Michael var én af de de helt helt store Dragør koryfæer. Jeg vil savne ham altid!
På én gang hård i retorikken når det ikke var i Dragør Boldklubs favør, men også en person som hurtigt tog én til sig. Da jeg overtog Dragørs 1. senior som cheftræner var Michaels første ord til mig: “Jeg kender dig ikke, men du kommer fra Fremad A, så derfor kan jeg ikke lide dig”. 6 måneder senere i omklædningsrummet sagde Michael: “Måske skal jeg overveje mit had mod dem fra Sundbyvestervej, for du er faktisk ok - selvom jeg stadig synes du er for hård overfor spillerne”.

Herefter havde vi 5 års fantastisk samarbejde og venskab som gik langt ud over fodbolden.

Dragør Boldklub har mistet én af de største klubmænd nogensinde. Jeg har mistet min bedste holdleder, min fortrolige også når livet uden for stregerne gav os begge lidt at tale om. Kort sagt - et kæmpe tab af den største personlighed.

Michael sagde til mig at han ville begraves under straffesparkspletten på bane 1. Men så kan han jo ikke følge alle kampene fra himlen. Så lad dem få fornøjelsen af ham. Tak Michael - du vil altid mangle ved siden af os trænere på bænken under 1. seniors kampe.”