Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling 2. oktober 2023 kl. 19.30

17. september 2023 kl. 23:33
Emne: Drengefodbolden i Dragør Boldklub

Kære medlemmer i Dragør Boldklub (tekst opdateret 27/9),

Vi har den seneste tid afholdt dialogmøder med medlemmer, forældre og trænere om drengefodbolden – især ungdomsdrengefodbolden – og vores engagement i overbygningssamarbejdet A27. Der er også indkaldt til ekstraordinær generalforsamling, der afholdes på mandag 2. oktober kl. 19.30.

Dagsorden til den ekstraordinære generalforsamling 2. oktober 2023 kl. 19.30 i Dragør Boldklubs klubhus:

1. Valg af dirigent og referent
  2. Forslag
  3. Evt.

Baggrund
Baggrunden er, at vi gennem længere tid har haft svært ved at finde fælles fodslag om formål, retning og ambitionsniveau etc. med de andre klubber og A27 i klubsamarbejdet, hvilket vi har brugt meget krudt på at løse. Og vi har haft behov for medlemsdialog i Dragør Boldklub for endeligt at afklare, hvordan og med hvilket mandat vi som bestyrelse fremover skal agere i relation til A27.

Status efter dialogmøderne
Status er den, at vi i bestyrelsen er enige om, at det er nødvendigt at træde ud af overbygningssamarbejdet – både af hensyn til Dragør Boldklub og A27. Det er vigtigt – af mange forskellige grunde – at DB træder ud og bliver sat fri til at udvikle drengefodbolden sådan som vi gerne vil det. Og det er vigtigt for A27 med afklaring, sådan at de også kan komme videre med et entydigt mandat, hvilket kun kan ske ved at vi træder ud. Vi har oplevet bred opbakning til og/eller forståelse for dette fra både medlemmer/forældre og trænere og anmoder derfor generalforsamlingen om endegyldigt at tilkendegive opbakning til dette.

Hvad skal vi så stemme om og hvordan foregår det?
Der er et forslag til generalforsamlingen - bestyrelsens forslag – hvori vi anmoder om mandat og opbakning til at træde ud af A27 overbygningsaftalen og udvikle fodbolden efter DBU’s Børnestrategi og Ungdomsstrategi, anmode DBU om at give DBU-licensen videre til en af de to andre klubber, så A27 kan fortsætte og tilbyde de nuværende DB/A27 spillere en fortsat tilknytning til DB, mens de fortsætter i A27.

Der er altså tale om, at medlemmerne skal tilkendegive/stemme om opbakning og mandat til bestyrelsen. Ifølge vedtægterne har alle medlemmer en stemme; forældre kan stemme for børn under 16 år. Det kræver personligt fremmøde, da man ikke kan stemme med fuldmagt. Beslutninger træffes med simpelt flertal.

Hvorfor fastholde den ekstraordinære generalforsamling?
Det var på generalforsamlingen 26. februar 2020 vi i DB tilsluttede os overbygningsaftalen og derfor har vi i bestyrelsen fundet det rigtigst at lade det være op til alle medlemmerne via generalsamlingen at forholde sig til vores relation til A27. Vi har ikke kunnet vente på den ordinære generalforsamling til februar 2024 af hensyn til samarbejdsaftalens vilkår ift. opsigelse og af hensyn til alle parters behov for at komme videre. Derfor denne ekstraordinære generalforsamling.

For nogle kan det måske virke lidt omsonst, når vi har fundet en mindelig løsning, som vi oplever bred opbakning til og som afspejler sig i, at der kun er et forslag til dagsordenen. Men vi fastholder indkaldelsen og afholder generalforsamlingen – også for ikke at blive klandret for, at vende på en tallerken og aflyse, fordi vi som bestyrelse ”oplever” bred opbakning.

Hvad så hvis der ikke er opbakning på generalforsamlingen til dette?
Det håber vi ikke sker, for vi vil rigtigt gerne fortsætte i det spor, der er lagt for Dragør Boldklub og vi vil gerne give A27 mulighed for at fortsætte uden os. Derfor håber vi på medlemmernes opbakning og mandat til dette på den ekstraordinære generalforsamling. Sker det alligevel, må vi sande, at der så ikke kan skabes den nødvendige afklaring for både Dragør Boldklub, A27 og dermed for alle direkte og indirekte implicerede medlemmer og frivillige. I så fald må vi efterlyse andre til at tage over ved at stille vores mandat til rådighed.

Sportslige hilsner,