Dragør Boldklub fylder 115 år

image U9 spillerne Gorm og Emil med blomster på klubbens medstifter Richard Andersens gravsted
Søren Houen Schmidt
21. maj 2022 kl. 16:25

I dag fylder Dragør Boldklub 115 år. Vi er Amagers ældste fodboldklub og vi var med til at stifte Amager Boldspil Union i 1912. Sammen med mange andre klubber trådte vi ind i Københavns Boldspil Union (KBU) i 1925. Dog på den betingelse, at vi spillede alle kampe på udebane. I 1928 kunne Dragør Boldklub endelig spille hjemme - hvis vi betalte udeholdets rejseudgifter. Sådan er det ikke længere. Rigtigt mange vil gerne spille hos os - på vores lækre baner. Til pinsestævnet om 14 dage betaler de endda for det - hele 220 hold drenge og piger fra Danmark og Sverige skal vi byde velkommen til. Og til dagligt er vi repræsenteret ikke bare i DBU Københavns rækker, men også i fællesrækkerne med hold fra Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm. Så meget har heldigvis ændret sig gennem årenes løb.

En ting, der dog ikke har ændret sig, er foreningens positive påvirkning på de mange børn, unge og ældres opvækst og liv. Jeg er sikker på, at de frivillige foreningers virke kan aflæses i kvaliteten af det samfund, de virker i. Og ny forskning fra Syddansk Universitet viser at unge, der er en aktiv del af en forening/organisation har ca. 75 procents større sandsynlighed for at have "høj mental sundhed" sammenlignet med unge, der ikke er medlem af en forening. Mon ikke det er sammen tendens hos børn, voksne og ældre - det vil jeg tro. I mine øjne er det grund nok til, at bruge tid og ressourcer i foreningerne. Jeg skylder en stor tak til alle de voksne, der gav den som frivillig op igennem min opvækst og jeg forsøger nu et give videre via mit engagement i Dragør Boldklub. Det gør jeg sammen med et utal af andre frivillige trænere og ledere som ganske sikkert ligesom jeg, har en masse gode minder med i bagagen, som de nu giver videre. Et kæmpe stort tak for det! Uden jer - ingen forening, ingen værdiskabelse og intet fællesskab. Dragør ville i så fald være et fattigt samfund.

Det med at "give videre" håber jeg varer ved. Til gavn for de kommende generationer af børn og unge. Og til gavn for det samfund og den by, vi virker i. Ved årsskiftet blev vi over 1.000 medlemmer i Dragør Boldklub, hvilket er en stor andel af kommunens indbyggere. Det forpligter - men kræver også, at vi hele tiden kan tiltrække frivillige, der ønsker at bidrage til det fællesskab og sammenhold, som Dragør Boldklub står for. Lykkes vi med det kan vi fejre fødselsdage i mange år frem. Med en flot buket på vores stifter Richard Andersens grav og med flag, liv og glade dage på banerne ved klubhuset. Sådan som det har været tilfældet i dag.

Stort tillykke med fødselsdagen til alle i og omkring Dragør Boldklub.

Søren Houen Schmidt
DB formand anno 2022